Läs också: 5 agila trender & vad företag kan göra med dem
Lean-tänkande fanns före agilt tänkande. Det finns proffs som hävdar att agile har använt och vidareutvecklat ett antal nyckelpunkter från Lean. Där Lean betonar att begränsa slöseri skulle Agile ägna mer uppmärksamhet åt att snabbt kunna reagera på förändringar på marknaden. Även om det verkligen finns skillnader att notera, ser jag många viktiga likheter. Båda rörelserna bygger på principen att mervärde för kunderna är det viktigaste. Kort sagt: använd de principer som hjälper din organisation att verkligen engagera sig med kunden. Om detta är "mager" eller "agile" är sekundärt.
6. Ledningen behöver inte längre informeras
Många chefer tycker att agilt arbete är ganska spännande, eftersom de är rädda för att inte längre veta vad som händer i de olika team de leder. Det är inte korrekt. Glöm inte att ledningen och andra hotellförsäkring intressenter också kan förvänta sig att vara välinformerade när de arbetar agilt. Ännu starkare: de har en bredare syn på vad som händer i resten av organisationen och på marknaden. Som ett team kan ni använda detta, speciellt om ni behöver deras hjälp. Omvänt är det också bra för ledningen att själva samla in information genom att regelbundet besöka arbetsplatsen och till exempel gå på en 'stand up'.
7. Agile är en hype som snart kommer att blåsa över
Naturligtvis kommer det alltid nya insikter och metoder för att förändra arbetssätt. Att svara på detta är också smidigt och kan bidra positivt till det avsedda resultatet. Genom Adrie Dolmans bok Agile Marketing (aff.) såg jag en graf som ger en fin överblick över hur hastigheten med vilken nya teknologier anammas av konsumenter har ökat. Eftersom grafen visar utvecklingen över åren kan vi inte längre passa in alla tekniska innovationer från den senaste perioden i bilden. Numera sker förstås adoption på mindre än ett år. Eftersom organisationer kommer att behöva reagera flexibelt på detta kommer sättet vi gör marknadsföring på att förändras för alltid. Agil marknadsföring passar perfekt in i detta.
8. Agile är bara intressant för hippa, unga företag
Jag är övertygad om att varje organisation kan utvinna element från agil marknadsföring som hjälper till att göra marknadsföringsinsatser mer effektiva. Så inte bara den här världens bol.com och Google. Kunde V&D ha klarat sig med agil marknadsföring? jag vet inte. Men det hade hjälpt om V&D hade anpassat sig snabbare till kundernas förändrade behov. Och oavsett hur traditionell en organisation är, är det viktigt att kunna svara effektivt på marknadens behov för att varje organisation ska överleva.